Dňa 19.11.2019 sa na Katedre sociálnej práce a sociálnych vied UKF v Nitre v rámci Nitrianskych Univerzitných dní 2019 uskutočnila beseda s Mgr. Martinou Vavrovičovou a Mgr. Sylviou Krajčírovou.

Téma besedy bola Integrácia žiakov so zdravotným znevýhodnením na základnej škole, konkrétne na ZŠ Škultétyho 1 v Nitre. V tejto škole sú integrované viaceré deti s rôznymi druhmi zdravotného znevýhodnenia. Besedy sa zúčastnili študenti 3. ročníka bakalárskeho stupňa sociálnej práce v rámci predmetu sociálna práca s osobami so zdravotným znevýhodnením.

Dozvedeli sme sa podstatné informácie o problematike integrácie týchto žiakov, konkrétne o legislatívnom vymedzení a podmienkach, ktoré musí spĺňať asistent učiteľa, či špeciálny pedagóg, o úlohách, ktoré zastáva pri tejto práci. Veľmi zaujímavé a podnetné boli najmä príklady z praxe – z každodennej práce so žiakmi priamo  z pohľadu asistentky učiteľky a zároveň vyštudovanej sociálnej pracovníčky a špeciálnej pedagogičky.

Dozvedeli sme sa ako sa pracuje s týmito žiakmi, aké rôzne kompenzačné pomôcky sa dajú využívať, tiež aké učebné pomôcky si vyrábajú samé asistentky. Dôležitým východiskom pri tejto práci je najmä dobrá spolupráca medzi učiteľom – rodičom – špeciálnym pedagógom – asistentom učiteľa, ale aj vedením školy. Pri každom dieťati je dôležité zohľadniť jeho špecifiká viažuce sa ku konkrétnej poruche a tiež najmä jeho individualitu a vychádzať z vypracovaného Individuálneho vzdelávacieho plánu. Študenti mali viaceré podnety a otázky do diskusie. Zaujímali ich napr. aj aké vzdelanie a osobnostné predpoklady by mal mať človek na pozíciu asistenta učiteľa, aké sú platové podmienky, či je dostatok asistentov učiteľov na Slovensku. Sme veľmi radi, že si asistentky učiteľky našli čas a prišli sa s nami podeliť o svoje skúsenosti. Táto beseda bola naozaj veľmi podnetným časom, kedy sa študenti mali možnosť dozvedieť ako prebieha integrácia v praxi.

Text: Mgr. Silvia Morávková

Fotografie: Mgr. Silvia Morávková

Integrácia žiakov so zdravotným znevýhodnením na bežnej základnej škole z pohľadu asistentky učiteľky